Museon uusi näyttely pääsi Kympin uutisten loppukevennykseen. Edellisen kerran tällaista on tapahtunut aika monta vuotta sitten, kun museo avattiin nykyisissä tiloissaan.

Nyt tietysti mietin, mitä asiasta voi päätellä. Ainakin haluan uskoa sen olevan merkki siitä, että näyttelyllä on potentiaalia kiinnostaa ns. suurta yleisöä hieman laajemmin kuin museon vaihtuvilla näyttelyillä yleensä. Hypoteesini on, että ”loppukevennysindeksi” määrittelee johonkin pisteeseen saakka näyttelyn suosion. Tai ainakin tässä tapauksessa toivon niin.

Lastun saa ihan vapaasti tulkita (piilo)mainonnaksi, sillä juuri siitä on kysymys. Näyttelyä saa ja kannattaa mennä katsomaan! Kotilieden numerossa 23 / 1951 julkaistu aluspaitamainos toimikoon salaperäisenä vihjeenä näyttelyn aihepiiristä. Sanottakoon vielä kuriositeettina näyttelyyn harhautuville, että olen omin käsin askarrellut esineiden yhteydessä nähtävät viehättävät siniset numerolaput ja huolehtinut PowerPoint-esityksen teknisestä toteutuksesta.

Seuraavan näyttelyn ideoinnissa ja toteuttamisessa minulla tulee olemaan huomattavasti keskeisempi rooli. Aiheesta en vielä uskalla antaa muita vihjeitä kuin että luultavasti se – niin kuin nykyinenkin näyttely – kiinnostaa naisia huomattavasti enemmän kuin miehiä.