<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Tapahtuma-aika: perjantai-ilta, 2.11.2007

Tapahtumapaikka: Silja Symphony, Ravintola Mundo.

Henkilöt: Viivi ja Tarjoilija.

 

Viivi: ”Haluaisin tilata annoksen X. Jos tuo ruokalistassa mainittu salaattikastike sisältää kananmunaa, se pitää jättää pois. Olen nimittäin allerginen kananmunalle.”

 

Tarjoilija: ”Ilmoitan kokille.”

 

Annos tuodaan pöytään salaattikastikkeineen. Kastike näyttää erehdyttävästi majoneesipohjaiselta.

 

Viivi: ”Eihän tämä kastike vain sisällä kananmunaa?”

 

Tarjoilija: ”Ei toki.”

 

Tarjoilija poistuu, ja Viivi ryhtyy haarukoimaan. Kaksi minuuttia myöhemmin Tarjoilija kiiruhtaa paikalle: ”Älä syö sitä! Kokki sanoi, että siinä on sittenkin kananmunaa!”

 

 

Jos kananmuna-allergiani olisi vakavampi kuin se on, en uskaltaisi ikinä syödä ravintoloissa. En edes muista miten monta kertaa on käynyt niin, että pyynnöistäni huolimatta olen saanut ruokaa, joka sisältää raakaa kananmunaa.

 

En tietenkään odota, että tarjoilijat osaisivat ulkoa kaikkien ruokalistalla mainittujen ruokalajien valmistusaineet, en edes silloin, kun kyseisiä lajeja on vain kourallinen. Sen sijaan edellytän, että saan pyydettäessä ruokaa, jota voin turvallisesti syödä. Ilman pelkoa huulten ja kurkun turpoamisesta, ilman pelkoa kipeästä vatsasta ja helakasta ihottumasta kasvoilla. Tarpeettoman allergisen reaktion aiheuttaminen on osoitus piittaamattomuudesta – ja mielestäni myös ammattitaidottomuudesta. Ymmärrän, että inhimillisiä erehdyksiä voi sattua kenelle tahansa, erityisesti kiireessä. Joissain asioissa olisi kuitenkin turvallisempaa pelata varman päälle ja kiireestä huolimatta tarkistaa faktat vaikka sitten useampaan kertaan.

 

Allergiset reaktiot voivat olla pahimmillaan hengenvaarallisia.