Vauvasta saakka olen kärsinyt allergioista, ja niiden määrä on vain lisääntynyt aikojen saatossa. Useimmat ovat ruoka-aineallergioita, mutta olen myös allerginen eläimille, monille siitepölyille ja homeille sekä nikkelille ja kromille. Hajusteitakin pyrin välttämään.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Mitään vakavia allergioita minulla ei onneksi ole. Kaikkein ongelmallisin on kananmuna, joka raakana nautittuna aiheuttaa epämiellyttävää turvotusta kurkussa ja huulissa sekä punoitusta ja kutinaa silmissä ja iholla (nämäkin oireet ovat lieventyneet vuosien mittaan, kuten olen päässyt huomaamaan ravintoloissa, joissa minulle on vahingossa syötetty kananmunapitoista ruokaa). Muut aineet, joille olen allerginen saavat lähinnä ihoni kutisemaan ja nenän vuotamaan.

 

Koska useimmissa tapauksissa oireet ovat lieviä, olen hyvinkin vapaamielinen liki kaikkien allergisoivien ruoka-aineiden kanssa. Syön niitä pieniä (tai suuria) määriä silloin, kun siltä tuntuu. Ehkä tämä on jonkinlainen vastaveto sille, että lapsena äitini piti minut täysin erossa kaikesta allergisoivasta ja jopa antoi joululahjaksi saamani suklaat pikkuveljelleni (kuinka traumaattista!) ;) Nykytietämyksen mukaan allergisoivia ruoka-aineita ei pitäisikään vältellä, vaan nauttia pieniä määriä aina silloin tällöin – muutoin allergia saattaa jopa pahentua.

 

Raa'asta kananmunasta olen varmuuden varalta pysytellyt melko hyvin erossa jo useiden vuosien ajan, sillä olen pelännyt, että jonain päivänä pääsen vielä kokemaan anafylaktisen shokin. Kypsennettynä voin kyllä munaa syödä esimerkiksi leivonnaisissa, joissa sitä ei muihin ainesosiin nähden ole kovinkaan paljon (tällöin siis seuraa ainoastaan "tavanomaisia" allergiaoireita). Keitetyt ja paistetut munat sekä munakkaat olen sulkenut ruokavalioni ulkopuolelle. Ruoanlaitossa ja leivonnassa pyrin suosimaan munattomia reseptejä, mutta en missään nimessä ole ehdoton asian suhteen. Kananmunattomien leivonnaisten reseptit ovat harvinaisia – etenkin jos haluaa leipoa jotain hyvää ja kasassa pysyvää. Siksipä olenkin päättänyt perustaa blogiini kategorian "munattomat", jonka omistan kehittelemilleni munavapaille resepteille. Ehkä niistä on iloa itseni ohella jollekulle toisellekin allergikolle tai erikoisruokavaliota noudattavalle.