Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi lentoyhtiöt ylipäätään vaivautuvat tiedustelemaan lentoa varatessa mitään matkustajan ruokavalioon liittyviä lisätietoja, kun näitä ei pääsääntöisesti huomioida millään tavalla. Useita kertoja olen jaksanut ulkomaille lähtiessäni muistuttaa, että olen allerginen kananmunalle, mutta siitä huolimatta ei koneessa  koskaan ole ollut tarjolla kananmunatonta ruokavaihtoehtoa. Viikonloppuinen Amsterdamin matka ei suinkaan ollut poikkeus.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Paluulennolla oli tarjolla pastasalaattia, joka näytti siltä, että se olisi hyvinkin saattanut sisältää majoneesia. Suureksi ällistyksekseni lentoemäntä ei löytänyt koko koneesta lainkaan tietoja kyseisen ruokalajin valmistusaineista. Miten tämä voi olla mahdollista?

 

Allergiat ovat nykyään hyvin yleisiä, ja pahimmillaan allergiset reaktiot voivat olla hengenvaarallisia (eivät onneksi omassa tapauksessani). Luulisi että useiden tuhansien metrien korkeudessa liitelevä lentokone on sen verran epäkäytännöllinen paikka saada vakava allerginen reaktio, että se olisi huomioitu ruokatarjoilussakin edes jollain tavalla.