206319.jpg

 

Kolme päivää Amsterdamissa on ehdottomasti liian vähän. Kaupunki on uskomattoman suuri, ja siellä on valtavasti nähtävää. Ei siis ole mikään yllätys, ettemme ehtineet nähdä oikeastaan juuri mitään (tai siltä se ainakin tuntuu).

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Kävimme neljässä museossa (tai minä kävin neljässä ja Nata kolmessa, hän varmaan kertoo omista seikkailuistaan blogissaan lähitulevaisuudessa). Perjantaina tutustuimme kaupungin historiaan Amsterdams Historisch Museumissa, joka oli sijoitettu vanhan orpokodin tiloihin. Ehdimme kuitenkin olla museossa vain parisen tuntia ennen kuin se meni kiinni. Näyttää siltä, että useimmat museot sulkeutuvat Amsterdamissa jo viideltä, mikä tuntuu kiireisestä turistista aivan liian aikaiselta. Emme siis ehtineet nähdä koko museonäyttelyä. Museo oli laaja ja näyttely ilmeisesti varsin suurella budjetilla rakennettu. Kuitenkin näyttelyn kokoonpanoa kuvaa osuvasti sana "tavanomainen".

 

Tropenmuseum, johon pistäydyimme (jos verbiä sallitaan käytettävän kolmen tunnin vierailun yhteydessä) lauantaina, oli myös valtava. Massiivinen koko tuntuu olevan melko tyypillinen ominaisuus eurooppalaisille museoille. Suomessa valtaosa museoista on pienehköjä tai keskisuuria, ja kieltämättä harvoille tekstejä huolellisesti lukeville kävijöille nämä vaatimattomamman kokoiset museot ovat armollisempia. Tropenmuseum oli selvästi rakennettu erittäin suurella rahalla ja lopputulos olikin visuaalisesti vaikuttava. Museossa esiteltiin maailman eri kulttuureita, eikä minua yllätä lainkaan, että Nata totesi kyseessä olevan kiinnostavimman näkemänsä museon (itse tykästyin Jyväskylässä sijaitsevan Keski-Suomen museon upeaan perusnäyttelyyn kesällä 2003, enkä vielä ole nähnyt mitään hienompaa). Harmillista kyllä, emme ehtineet nähdä museon vaihtuvaa näyttelyä lainkaan ja perusnäyttelystäkin yli puolet jouduimme etenemään "kohtuuttomalla" vauhdilla uhkaavasti lähestyvän sulkemisajankohdan vuoksi.

 

Sunnuntaina olivat vuorossa Allard Pierson Museum ja Rembrandthuis. Allard Pierson Museumin arkeologiset kokoelmat ovat vaikuttavat, ja erityisen kiinnostavia olivat Egyptistä peräisin olevat esineet ja muumiot. Vaikka antiikin Kreikan ja Rooman aikaiset löydökset ovat eurooppalaisten arkeologisten museoiden tyypillisintä antia, pidin kuitenkin näkemistämme museoista eniten Allard Piersonista.

 

Rembrandthuis koostuu kahdesta osasta: ensimmäinen esittelee taloa, jossa taiteilija asui parin vuosikymmenen ajan 1600-luvulla ja toinen taas Rembrandtin ja hänen aikalaistensa taidetta. Näistä kahdesta osiosta pidin ehdottomasti enemmän ensimmäisestä, vaikkakin mitä luultavimmin suurin osa esillä olevista esineistä oli rekvisiittaa eikä suoraan Rembrendtiin liittyvää. Taiteilijan talo oli monikerroksinen ja upeasti kalustettu. Erityisen viehättäviä olivat muutamassa huoneessa olevat vuoteet, jotka ulkonäöltään muistuttivat lähinnä massiivisia vaatekaappeja.

 

Monia kiinnostavia museoita jäi tiukan aikataulun vuoksi näkemättä, mutta toisaalta on ainakin hyvä syy palata joskus Amsterdamiin.